شاه منصور محله، محله ای کیایی نشین در رامسر همان طور که از نامش بر می آید منتسب به شاه منصور کیایی ملاطی هوسمی است. شاه منصوری ها از طرف مادری با نویسنده نسبت خویشی دارند. چنان که از بزرگان پیران خاندان شنیده شده ، مردمان این محله به همراهی شاه منصور کیایی برای مرزبانی از منطقه شرقی قلمروی پادشاهی کیایی به منطقه کوچ کرده و در آن جا ساکن شده اند. ساکنان نخستین آن از محله دریاسر هوسم (رودسر کنونی ) بوده اند. بر پایه برخی از مدارک این محله منتسب به شاه منصور کیایی می باشد که برخی از وابستگان نظامی ایشان به همین نام در منطقه ساکن شدند و دیگر از آن جا به ولایت خویش کوچ نکرده اند. بقاع متبرکه ای از ایشان در بخش شمالی که اکنون در میان شالیزارها قرار دارد باقی مانده است. یکی از وابستگان ایشان در نیمه دوم سده دوازدهم هجری قمری درباره برخی از املاک با متصرفان جدید درگیر می شود و صلح نامه ای خطی در سال 1154 هجری قمری در دوره حکومت نادری و زندی منقعد می کنند. این صلح نامه نشان می دهد که ایشان از تیول داران کیایی مستقر در منطقه بوده اند که پس از زوال حکومت صفوی و پیش از قدرت گرفتن خلعت بری از سوی خاندان قاجار در عصر هرج و مرج املاک ایشان به زور تصرف می شده است. صلح نامه میان شاه منصور صورت می گیرد. در این دوره ملا محمد یوسف و محمد سلیم فرزندان محمد باقر تنگدره ای ( جد خاندان باقر سلیمی کنونی ساکن در تنگدره) در مورد ملک دیسر رامسر مدعی می شوند و خواهان تصاحب آن می گردند. در آغاز صلح نامه یاد شده چنین آمده است: نزاعی شده فیما بین صلاحت و نجابت پناهان ملا محمد یوسف و محمد سلیم ولدان مرحوم محمد باقر تنگدره ای و رفعت معالی پناه شاه منصور من القریه ... شغل عمده سکنه این محل کشاورزی ، باغداری مرکبات و پرورش چای و کرم ابریشم بوده که در دوره اخیر چای و پرورش کرم ابریشم انجام نمی شود. بقعه سیده فاطمه شاه منصور محله این بقعه که در کرانه غربی ترکرود و در کنار جاده آسفالته تالش محله پتوک قرار دارد و شاه منصور محله کهن در جنوب و جنوب غربی بقعه یاد شده واقع است. بنای آن پیش از این زگالی بوده است و در دهه 40 هجری شمسی توسط حاج رضا شل آقاخانی ( از نوادگان شل شریف ) به شکل آبرومندی بازسازی شده است. در سال های اخیر این بقعه و قبرستان پیرامون آن بازسازی شده و بنای جدید و زیبایی بر آن ساخته شده است. مسجدی به نام مسجد قدس در آغاز ده 60هجری شمسی در کنار و شمال این بقعه ساخته شده است. سیده فاطمه از سادات کیایی است که به همراه شاه منصور به این منطقه آمده است. به نظر می رسد که این شخص همانند دیگر شاهزادگان کیایی دارای حکومت بوده است و دارای نفوذ بوده است. چنان که شواهد تاریخی دلالت می کند بسیاری از امامزادگان در منطقه حاکمان با نفوذی بوده که در جنگ ها شهید شده که بقاعی از سوی یاران بر مقبره ایشان ساخته می شده است. شاید ارتباطی میان سیده فاطمه کیایی با سیده فاطمه حاکم رانکوه که در جنگی اسیر و شهید می شود بتوان یافت؛ زیرا بسیاری از این بقاع به پیش از عصر صفوی باز می گردد. خلیل منصوری |
0 بازخورد به 'شاه منصور محله'
ارسال یک نظر